Pieśniewski polish
Pieśniewski english


Focus 680 - jacht nie tylko dla mnie

Dużą część jachtów jakie wyszły spod mojej ręki projektowałem.dla siebie. Tak było przynajmniej na początku np. w przypadku Foki czy Morsa. Jak się okazało, sporo armatorów podzieliło moje założenia, zwłaszcza w okresie boomu na amatorską budowę turystycznych jachtów kabinowych.

Sukces takiego czy innego projektu zależy w dużej mierze od sformułowania odpowiednich założeń uwzględniających preferencje określonej grupy przyszłych użytkowników. Tak więc chodzi o odpowiedź na pytanie: kto i gdzie i w jaki sposób na nim ma żeglować? Pozornie nic skomplikowanego, żadna filozofia.

Focus 730 na którym żeglowałem ostatnie trzy sezony, przeszedł w inne, dobre ręce. Żeglowałem nim ostatnio wyłącznie w regatach w klasie T2 ( z sukcesami) i to na jednym akwenie. Dawno przeszła mi i rodzinie ochota na uprawianie cruisingu. Zresztą jego transport na inne akweny wiązał się kosztami i kłopotami ( jacht ważył ponad 1,2 t). Problemem też stało się skompletowanie 3-osobowej załogi, niezbędnej w regatach zwłaszcza przy silniejszym wietrze. Trzeba też uwzględnić ograniczenia wynikające z wieku sternika.

Jakie zatem cechy powinien mieć "jacht dla mnie" , czyli dla starszego już pana, do żeglowania głównie weekendowego i regat?

Lista wymagań jest wprawdzie dosyć krótka, ale jednoczesne ich spełnienie niekoniecznie łatwe:

- szybkość pozwalająca na konkurowanie z jednostkami z klasy T2 w regatach PPJK, to warunek podstawowy
- możliwie duża stateczność ze względu na nabytą z wiekiem niechęć sternika do balastowania, a więc i niezbyt duża powierzchnia żagli
- takielunek klasyczny lub tzw. law aspect czyli o małym wydłużeniu rozbudowany grot (bez achtersztagu)
- łatwość obsługi i bezpieczeństwo, implikująca zastosowanie patentów pozwalających na żeglowanie z załogą dwuosobową, wygodny kokpit
- mieszkalność wnętrza ograniczona do podstawowych funkcji, pozwalających na odbycie kilkudniowego rejsu, ale z możliwością bogatszej zabudowy (kambuz, chemiczne itp. WC); nie wymagana tzw. wysokość stania (max. 1.55 m)
- łatwość transportu na przyczepie za samochodem osobowym stąd ograniczenie masy do maksimum 950 kg


Po dyskusji z p. Mariuszem Sobusiakiem producentem Focusa 750 Perfomance doszliśmy do wniosku, że powinna to być jednostka bliźniacza do tego jachtu, ale krótsza, lżejsza, z odpowiednio krótszym kokpitem oraz o zmodyfikowanym kadłubie. Założyłem, że pokład będzie niemal identyczny z F750, ponieważ warto kontynuować to co się sprawdziło. Jego funkcjonalność oraz oryginalny i nowoczesny design zyskał duże uznanie wśród polskich i zagranicznych armatorów oraz zwrócił także uwagę znanych projektantów zachodnich.

Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, jeszcze pod koniec tego sezonu można będzie sprawdzić jak udało się te założenia zrealizować, a zwłaszcza jak żegluje Focus 680. Jestem przekonany, że okaże się on przede wszystkim "jachtem do żeglowania" i spodoba się zwłaszcza tym żeglarzom, którzy przedkładają walory nautyczne nad campingowe.


1. Dane techniczne
2. Zdjęcia
3. Rysunek ofertowy






1. Dane techniczne


Focus 680  

długość kadłuba

6,80 m
szerokość max.
2,50 m
masa
960 kg
wyporność max.
1,5 t
powierzchnia żagli na wiatr
22,2m2
grot
14,3m2
fok
7,9m2
genaker
32,0m2
wysokość masztu od pokładu
8,5m
zanurzenie
0,28/1,45m
załoga
2-6 osób
silnik przyczepny
2,5-8 KM



2. Zdjęcia




3. Rysunek ofertowy

 








Aktualności











Felieton

All right reserved © Jerzy Pieśniewski 2006-2017