| Moje narzędzia projektowaniaWcześniejsze konstrukcję jak Foka, Mikron  czy obydwie wersje  Morsów projektowane były "ręcznie", na desce kreślarskiej. Była ta praca żmudna, na długie miesiące, zwłaszcza jej część obliczeniowa, w której podstawowym narzędziem był suwak logarytmiczny, później-cóż to był za postęp- kalkulatorek. Prawdziwą rewolucja jednak dokonała się za sprawą komputerów. Począwszy  od Focusa 650 do projektowania linii teoretycznych kadłuba zastosowałem program komputerowy, według samodzielnie opracowanego algorytmu, napisany wspólnie z mym synem Pawłem najpierw w Basicu na "maszynę" Atari 500. Przepisany został później przez Pawła  na  PC-ta w języku strukturalnym  Pascal.  Program ten, zawierający również część optymalizacyjną ( obliczenia i optymalizacja oporów ruchu), według znanych już wówczas wyników prac nad oporami jachtu na uniwersytecie w Delft,  posłużył  do  zaprojektowania min. Focusa 650, Micro-cruisera Jumper 550 i kilku inny jachtów tej klasy, jak również katamarana JP-Cat.
 
 Przez pewien czas korzystałem ze znanego  pakietu  do projektowania kadłubów Prolines 98. Zaprojektowałem nim m.in. popularny nie tylko w Polsce monotyp regatowy Skippi 650.  Od ponad 10 lat,  w projektowaniu posługuję się specjalistycznymi  produktami australijskiej firmy softwarowej  Formation Systems, a mianowicie sprzężonymi programami MaxSurf Plus, Hydromax i Span, uważanymi za jedne z najlepszych na świecie  do projektowania jachtów żaglowych. Pierwszy z ich służy do projektowania linii teoretycznych kadłuba i pokładu oraz obliczeń parametrów hydrostatycznych, Hydromax natomiast pozwala na pełną analizę statecznościową jachtu zaprojektowanego przy użyciu Max Surfa. Dzięki  Spanowi można   przewidzieć osiągi projektowanego  jachtu   przy różnych siłach wiatru od 6 do 20 węzłów. "Nakarmiony" odpowiednimi danymi generuje on bowiem   biegunowe prędkości projektowanej jednostki.
 
 Przy projektowaniu pokładu wspomagam się też programem Rhino 3D służącym do renderingowania obiektów o skomplikowanych kształtach.
 |