Pieśniewski polish
Pieśniewski english


Aktualności


 2012-05-02

Czemu służą zmiany w przepisach PPJK?

Już kilka razy na tym forum i na łamach "Żagli" wyjaśniałem idee Formuły Pomiarowej PPJK, której jestem autorem. Jako przewodniczący Komisji Pomiarowej odpowiadam też za Przepisy Pomiarowe, które jednak mają wielu ojców. Zostały bowiem dopracowane w toku niezliczonej ilości posiedzeń Komisji w trakcie ostrych dyskusji. Zawsze staraliśmy się uwzględniać postulaty żeglarzy, o ile mieściły się w założeniach PPJK, uściślały przepisy lub ułatwiały ich interpretację (np. postulaty Piotra Adamowicza). Nie wszystkie były akceptowane.

Powód zawsze był ten sam: odrzucaliśmy te które czyniły z regat PPJK imprezy super- regatowe, do których dostęp mają tylko nieliczni wtajemniczeni profesjonaliści. Chcieliśmy by regaty miały charakter masowy, żeby zwykłych żeglarzy przestał straszyć mit o jakichś szczególnych i nieosiągalnych predyspozycjach "ściganta" i zawiłości przepisów w regatach obowiązujących. Może to zabrzmi mało ambitnie, ale chcielibyśmy żeby to były imprezy dla ambitnych żeglarzy turystów, startujących na seryjnych (również czarterowych), ale dostrojonych jachtach. To wydaje się być warunek powodzenia i istnienia PPJK. Bez tzw. frekwencji nie ma też co liczyć na sponsorów.

Przepisy miały także zniechęcić do budowania jachtów "pod regaty", do wyścigu zbrojeń. Stąd, wyjaśnijmy od razu, ostatnia kara dla jachtów budowanych jednostkowo. Przy tym sposobie budowy zawsze można oszczędzić nie tylko na ciężarze i skorup i zabudowy, ale i zoptymalizować linie kadłuba, obniżyć do wymaganego minimum wysokość wolnej burty oraz powiększyć masę balastu, a więc obniżyć środek ciężkości jachtu. Zysk na prędkości ewidentny zwłaszcza przy silnych wiatrach, w stosunku do jachtów seryjnych z normalną turystyczna zabudową. Dziwię się armatorom i budowniczym tych prototypów, że wkładają tyle czasu, energii i pieniędzy by udowodnić coś oczywistego. Istnieje tyle ambitniejszych i bardziej liczących się w świecie regat np. wg. formuły ORC, czy Micro-proto, w których nie ma takich restrykcji jak w PPJK.

Gdybyśmy przy okazji zrezygnowali z wymagań wnętrza, to można by budować takie jachty kabinowe jak "Nawiatr". PPJK skończyłoby się jeszcze szybciej niż "klasa z klasą" czyli 730. Proszę zwrócić uwagę, że wymogi wnętrza zapobiegają, przynajmniej częściowo, budowie ekstremalnych jednostek przeznaczonych wyłącznie do regat. Dzięki temu większość jachtów ścigających się w PPJK, z powodzeniem może służyć do żeglowania turystycznego.

Staramy się też zachęcić armatorów typowych jachtów turystycznych budowanych w formach do startu w naszych regatach. Jednostki te nie zawsze mają wnętrze zgodne z przepisami. Dotyczy to zwłaszcza wymiarów koji. W nowych przepisach rozważamy pewną redukcje ich minimalnych parametrów, dla jachtów mających wnętrze zabudowane wkładkami laminatowymi.

Niemal 100 % jachtów turystycznych wyposaża się w miecz obrotowy o nie najwyższej efektywności w porównaniu do miecza szybrowego Z tego też powodu proponowałem powiększenie do 1 % kary za miecz szybrowy. Niestety, na razie propozycja ta nie zyskało to aprobaty pozostałych członków Komisji. Jest wszakże szansa, że poprę ją "twardymi" danymi z testów porównawczych identycznych jachtów z szybrem i z mieczem obrotowym.

Zdaje sobie sprawę z niedoskonałości samej formuły i Przepisów Pomiarowych. Przemawia jednak za nimi już kilkunastoletnie historia regat PPJK w całym kraju. Ich organizacja, to zupełnie inna sprawa.

Proszę też wybaczyć, że nie odpowiadamy na każdy post czy zarzut na tym czy innym Forum. Komisja działa społecznie. Staram się czytać wszystko co na temat przepisów PPJK publikuje się na forach, ale na odpowiadanie na każdy post brak czasu, tym bardziej, że niektóre lepiej zignorować, unikając pyskówek i "bicia piany". Staramy się skonstruować nową wersje przepisów w ten sposób by zawrzeć rozsądne postulaty jakie do nas docierają nie tylko za pośrednictwem internetowych forów dyskusyjnych. Nikogo nie olewamy, ale też nie czujemy się w obowiązku odpowiadać na pretensje i propozycje "z księżyca".

Życzę udanego sezonu w regatach PPJK i Pozdrawiam
Jerzy Pieśniewski










 



News











Articles



All right reserved © Jerzy Pieśniewski 2006-2024