Focus 680 - jacht nie tylko dla mnie
Dużą część jachtów jakie wyszły spod mojej ręki projektowałem.dla siebie. Tak było przynajmniej na początku np. w przypadku Foki czy Morsa. Jak się okazało, sporo armatorów podzieliło moje założenia, zwłaszcza w okresie boomu na amatorską budowę turystycznych jachtów kabinowych.
Sukces takiego czy innego projektu zależy w dużej mierze od sformułowania odpowiednich założeń uwzględniających preferencje określonej grupy przyszłych użytkowników. Tak więc chodzi o odpowiedź na pytanie: kto i gdzie i w jaki sposób na nim ma żeglować? Pozornie nic skomplikowanego, żadna filozofia.
Focus 730 na którym żeglowałem ostatnie trzy sezony, przeszedł w inne, dobre ręce. Żeglowałem nim ostatnio wyłącznie w regatach w klasie T2 ( z sukcesami) i to na jednym akwenie. Dawno przeszła mi i rodzinie ochota na uprawianie cruisingu. Zresztą jego transport na inne akweny wiązał się kosztami i kłopotami ( jacht ważył ponad 1,2 t). Problemem też stało się skompletowanie 3-osobowej załogi, niezbędnej w regatach zwłaszcza przy silniejszym wietrze. Trzeba też uwzględnić ograniczenia wynikające z wieku sternika.
Jakie zatem cechy powinien mieć "jacht dla mnie" , czyli dla starszego już pana, do żeglowania głównie weekendowego i regat?
Lista wymagań jest wprawdzie dosyć krótka, ale jednoczesne ich spełnienie niekoniecznie łatwe:
- szybkość pozwalająca na konkurowanie z jednostkami z klasy T2 w regatach PPJK, to warunek podstawowy
- możliwie duża stateczność ze względu na nabytą z wiekiem niechęć sternika do balastowania, a więc i niezbyt duża powierzchnia żagli
- takielunek klasyczny lub tzw. law aspect czyli o małym wydłużeniu rozbudowany grot (bez achtersztagu)
- łatwość obsługi i bezpieczeństwo, implikująca zastosowanie patentów pozwalających na żeglowanie z załogą dwuosobową, wygodny kokpit
- mieszkalność wnętrza ograniczona do podstawowych funkcji, pozwalających na odbycie kilkudniowego rejsu, ale z możliwością bogatszej zabudowy (kambuz, chemiczne itp. WC); nie wymagana tzw. wysokość stania (max. 1.55 m)
- łatwość transportu na przyczepie za samochodem osobowym stąd ograniczenie masy do maksimum 950 kg
Po dyskusji z p. Mariuszem Sobusiakiem producentem Focusa 750 Perfomance doszliśmy do wniosku, że powinna to być jednostka bliźniacza do tego jachtu, ale krótsza, lżejsza, z odpowiednio krótszym kokpitem oraz o zmodyfikowanym kadłubie. Założyłem, że pokład będzie niemal identyczny z F750, ponieważ warto kontynuować to co się sprawdziło. Jego funkcjonalność oraz oryginalny i nowoczesny design zyskał duże uznanie wśród polskich i zagranicznych armatorów oraz zwrócił także uwagę znanych projektantów zachodnich.
Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, jeszcze pod koniec tego sezonu można będzie sprawdzić jak udało się te założenia zrealizować, a zwłaszcza jak żegluje Focus 680. Jestem przekonany, że okaże się on przede wszystkim "jachtem do żeglowania" i spodoba się zwłaszcza tym żeglarzom, którzy przedkładają walory nautyczne nad campingowe.
1. Dane techniczne
2. Zdjęcia
3. Rysunek ofertowy
1. Dane techniczne
Focus 680
|
długość kadłuba |
6,80 m |
szerokość max. |
2,50 m |
masa |
960 kg |
wyporność max. |
1,5 t |
powierzchnia żagli na wiatr |
22,2m2 |
grot |
14,3m2 |
fok |
7,9m2 |
genaker |
32,0m2 |
wysokość masztu od pokładu |
8,5m |
zanurzenie |
0,28/1,45m |
załoga |
2-6 osób |
silnik przyczepny |
2,5-8 KM |
2. Zdjęcia
3. Rysunek ofertowy
|