|
Aktualności
2016-02-14
Bingo 930 z hydroskrzydłem
Jednokadłubowiec z hydroskrzydłem, to już nie fantazja. Jak skuteczny jest podwodny płat dowiódł wyposażony weń WILD OATS- zwycięzca regat Sydney-Hobart. Morskie jachty regatowe jednak to nie leciutka Moth (Ćma), żeglująca z całkowicie wynurzonym nad wodą kadłubem dzięki sile nośnej wytwarzanej przez hydropłat. Toteż w jednostkach do regat oceanicznych hydroskrzydło przyczepione do kadłuba ma nieco inne zadanie.
Oczywiście tu również , dzięki niemu, wzrasta prędkość, ale głównie za sprawą powiększenia momentu prostującego (rys. 1). Wysuwane na aktualną zawietrzną ruchome podwodne skrzydło, wytwarzając siłę hydrodynamiczną, nie tylko redukuje wypór hydrostatyczny, ale i zwiększa moment prostujący. Jacht staje się zarazem pozornie lżejszy, wypiera mniej wody. Te dwa czynniki decydują o oporach, a więc i o prędkości. Działa tu zjawisko tzw. dodatniego sprzężenia zwrotnego. Im szybciej jacht żegluje tym większa jest siła hydrodynamiczna. Rośnie ona bowiem proporcjonalnie do kwadratu prędkości. Kadłub więc wypiera mniej wody, zwęża się jego wodnica, a zatem wyraźnie maleją opory, rośnie natomiast stateczność.
W teorii ten system dynamicznej stabilizacji przedstawia się prosto. Sprawy jednak się komplikują w realizacji pomysłu, głównie z powodu mechanizmu przesuwania hydropłata na aktualną zawietrzną. Pozioma "skrzynka" w której się przemieszcza musi być szczelna, ponieważ jej wyloty znajdują się pod wodą. Wymóg ten szczególnie trudno zachować w przypadku mechanizmów napędowych służących do przesuwania hydropłata z burty na burtę.
Wszystko to sprawia, że realizacja patentu jest niezwykle trudna technicznie no i kosztuje. A jednak w Polsce udało się i to nie w jachcie za miliony, ale w mazurskim cruiserze z ambicjami sportowymi. Nowe, kolejne Bingo 930 ze stajni czarterowej Mariana Bełbota zostało wyposażone w ruchome hydroskrzydło. Trzeba oddać właścicielowi tej znanej firmy czarterowej, że nie ogranicza się do zarabiania pieniędzy. Zawsze interesowało go to co najnowsze w technice żeglarskiej. Już ćwierć wieku temu, jako pierwszy w kraju zastosował na swym Morsie- rt tzw. balestron czyli fok na obrotowym bomie.
W dniach 6 do 8 listopada na jeziorach Tajty i Kisajno firma Yacht Charter Bełbot przeprowadziła pierwsze próby swojego nowego jachtu konstrukcji Jerzego Pieśniewskiego. Ta właśnie wersja Bingo 930 wyposażona jest w system dynamicznej stabilizacji polegającej na wysuwaniu z kadłuba na stronę zawietrzną hydroskrzydła wytwarzającego moment prostujący o wielkości zależnej od szybkości i kąta natarcia wynikającego także z trymu wzdłużnego kadłuba.
Pierwszego dnia w czasie pływania na silniku z różnymi ustalonymi szybkościami przeprowadzono sprawdzenie prawidłowości działania mechanizmów przesuwania i ryglowania oraz wstępna ocena skuteczności działania systemu oraz ocena oporów po wysunięciu hydroskrzydła. Nie do pominięcia było także doświadczenie w jego obsłudze dokonywane przy pomocy dwóch lin wyprowadzonych na pokład oraz ocena szczelności układów.
Po próbach na silniku wykonano pływania na żaglach i trenowano metody wykonywania zwrotów.
Drugiego dnia , przy wietrze 3 do 4 B przeprowadzono testy porównawcze w stosunku do najszybszego jachtu floty firmy . Próby polegały na pływaniu równoległym na różnych kursach z wysuniętym i bez wysuniętego hydroskrzydła a na zakończenie testów rozegrano 4 przesiadkowe wyścigi po 2 z zastosowaniem hydroskrzydła i bez no i oczywiście wyścig do portu.
Obaj sternicy i załogi byli bardzo zadowoleni z pływania i efektów zastosowania hydroskrzydła.
Trzeciego dnia zostały przeprowadzone wstępne badania wielkości momentu prostującego w zależności od szybkości , niestety załamując się pogoda nie pozwoliła na przeprowadzenie badania momentu prostującego w zależności od trymu wzdłużnego i zakończenie tego zostało przesunięte na wiosnę .
Te dane posłużą do nauki techniki żeglowania z hydroskrzydłem aby maksymalnie wykorzystać to nowatorskie rozwiązanie techniczne.
Podpis pod rysunkiem
Hydroskrzydło wytwarzając siłę hydrodynamiczną Fh działającą na ramieniu GZd generuje dodatkowy moment prostujący i zarazem redukuje wypór D
Uwaga
Na zdjęciach jacht z napisem Mazury Info to "7" najszybszy we flocie a jacht z napisem Bełbot to jacht z hydroskrzydłem. Na zdjęciach widać różnicę w przechyle.
Fot Andrzej Jankowski
|
|
Aktualności
Felieton
|