Aktualności
2008-09-11
Mistrzostwa Warszawy ? ostatnie regaty PPJK
Ostatni akord Pucharu Polski Jachtów Kabinowych, rozegrane w pierwszy weekend września Mistrzostwa Warszawy zgromadziły tym razem mniej jachtów niż w latach poprzednich. Zawinił zapewne niski współczynnik regat (0,5), ale nie tylko. Nie zawiodła natomiast, jak zwykle pogoda, i tym razem wręcz upalna (do 30 stopni w cieniu), choć wiatru mogłoby być nieco więcej, zwłaszcza w drugi dzień regat. Mimo 3- godzinnego oczekiwania nie pojawił się, przynajmniej o sile zadawalającej Komisję Sędziowską pod wodzą Igora Rubinkowskiego. Oczywiście, i tym razem aura wykazała się złośliwością: pół godziny po decyzji zakończenia regat, powiało jak trzeba. I dlatego o wynikach regat zdecydowały 3 wyścigi jakie zdołano rozegrać w sobotę. Generalnie, wygrywali faworyci, no może z wyjątkiem klasy Delphia 24, w której tym razem wśród siedmiu na najwyższym podium stanęła, po ostrej walce ( 3 pierwsze załogi zdobyły identyczną ilość punktów) załoga jachtu ATTIS prowadzona przez Tomasza Stańczyka, członka kadry w klasie 470. Trudno to jednak uznać za niespodziankę, podobnie jak wygraną Anety Gajewskiej w klasie Omega, nie pierwszy raz zostawiającej w pokonanym polu całkowicie męskie załogi.
W klasie T2 przyszło nam (czyli mnie i Lucjanowi Staszewskiemu) na S-WINGU toczyć bój z koalicja Storma 22 i Calibr 620 (TAJFUN 4 i CIVITAS KELECIENSIS). Tym razem tanio skóry nie sprzedaliśmy. Pierwszego wyścigu nie można jednak zaliczyć do udanych, ponieważ po niezłym starcie, przed górnym znakiem wpłynęliśmy w kępę dryfującego po zalewie zielska. Zanim je ściągnęliśmy ze steru, czołówka już była daleko. Za to w drugim wyścigu, na ostatni znak przed metą wpłynęliśmy jako pierwsi, ale sprawdziło się przysłowie, o dwóch co się biją i tym trzecim. Mieliśmy niewielka przewagę nad Stormem, który dostrzegł swą szansę w walce na zwroty. Tak się podczas niej zagalopowaliśmy w bok od osi trasy, że TAJFUN spokojnie zdążył zaliczyć metę. Tylko 3 miejsce. Trzeci wyścig natomiast już należał do nas. Po przyzwoitym starcie wybraliśmy lewą stronę trasy, na której, jak zauważyłem już w poprzednim wyścigu, spotykało się więcej korzystnych "odkrętek". Na baksztagach niie daliśmy sobie już odebrać przewagi jaką wypracowaliśmy na kursach na wiatr. Jak się okazuje, Jumper 20 przy wietrze 2 do 3 B, nawet z 10-letnim fokiem, może z powodzeniem konkurować z dotychczasowymi liderami klasy T2 . Sporo zależy rzecz jasna, od trafienia z ustawieniem takielunku na konkretne warunki.
Warto przy okazji odnotować pozytywne zmiany w Porcie Jachtowym Nieporęt ( dawniej Ermper Yacht). Widać gołym okiem, że pod nowym gospodarzem stał się "przyjazny" dla żeglarzy. Uczestnicy regat nie musieli, jak poprzednio, płacić za slip, ani za postój samochodów i przyczep. Z drugiej strony, impreza firmowana przez Warszawski Okręgowy Związek Żeglarski, pod względem organizacyjnym i "dziania" się na lądzie wypadła gorzej niż blado. Poza wyścigami i Pucharami organizator nie miał literalnie nic do zaproponowania załogom, z których wiele przejechało setki kilometrów, by uczestniczyć w tych ostatnich w sezonie regatach. Współczynnik 0,5 dla Mistrzostw Warszawy zatem adekwatnie, a nawet z pewnym nadmiarem, odzwierciedla poziom zaangażowania organizatora regat, zwłaszcza na tle innych imprez np. w Iławie czy Augustowie. Przemyślenia i przedyskutowani wymaga też chyba problem mnożenia klas. W regatach wydzielono aż 11. W większości startowało po 4 a nawet 3 jachty. Trochę śmiesznie, gdy wszystkie 3 stają na podium.
jwp
Wyniki:
Klasa T1
1. | Grzegorz Guzowski | LIDA | 3 |
2. | Andrzej Brzozowski | URWIS | 8 |
3. | Piotr Baryłka | JUTRZENKA | 12 |
Klasa T2
1. | Michał Domański | TAJFUN 4 | 5 |
2. | Piotr Nowak | STORM | 7 |
3. | Jerzy Pieśniewski | S-WING | 8 |
Klasa T3
1. | Hubert Cieślak | AGATA 8 | 4 |
2. | Jacek Kotkiewicz | PULSAR | 5 |
3. | Krzysztof Trześniewski | DIERA | 10 |
Klasa Micro cruiser
1. | Andrzej Kęder | SZTUCZKA | 5 |
2. | Andrzej Sobieszek | CAPRIS | 6 |
3. | Marek Kowalski | OILER | 9 |
Klasa "Żagle 500"
1. | Piotr Adamowicz | CORS | 3 |
2. | Jan Majko | DŻUMA | 7 |
3. | Krystuian Popławski | DVM | 10 |
Klasa Delphia 24
1. | Tomasz Stańczyk | ATTIS | 7 |
2. | Andrzej Czapski | FORD KUFA | 7 |
3. | Zbigniew Kania | VOLVO OCEAN RACE | 7 |
Klasa Omega
1. | Aneta Gajewska | COMFORT | 7 |
2. | Adam Cebo | EKOLOGIA | 10 |
3. | Piotr Osowski | NORD WAY | 11 |
Klasa Symphaty
1. | Jacek Orliński | RAPTUS | 3 |
2. | Maciej Jodzis | IMPULS PL | 6 |
3. | Marek Borys | HEVETA 5 | 9 |
Klasa Tango
1. | Jacek Paluszkiewicz | ROZWIANY DYM | 4 |
2. | Radomił Maciak | SOUL | 8 |
3. | Jarosław Wąsowki | OGNISTY PODMUCH | 9 |
Klasa T
1. | Krzysztof Dąbrowski | CZUPUR | 5 |
2. | Jerzy Staszewski | GOYA | 6 |
3. | Tomasz Wąsowski | AIKI 18 | 7 |
Klasa Spark
1. | Anna Nejman | WINDY DUST | 4 |
2. | Robert Stachelski | SHOGUN | 7 |
3. | Karol Pajka | TRZY PASKI | 7 |
fot. Waldemar Heflich
|